In april hadden we weer een interessante les. Ik kreeg de hele dag les van Juglen Zwaan over voeding. Juglen is voedingsdeskundige en heeft een paar hele goede boeken geschreven. De receptenwijzer is mijn favoriet. Er staan heerlijke ideeën in waar je zelf niet zo snel op zou komen. Een aanrader! Een klein onderdeel uit de les wil ik graag met je delen. Dat gaat over de Schijf van Vijf.

Schijf van Vijf?
Je hebt vast wel eens onze Schijf van Vijf bekeken.
Deze is vastgesteld door het Voedingscentrum. Als je deze schijf goed bekijkt valt op dat er naast groente en fruit ook een groot deel wordt ingenomen door met name brood en pasta (oranje deel). Geadviseerd wordt om vooral volkoren producten te eten om daarmee voldoende vezels binnen te krijgen. Ook wordt aangegeven dat brood een belangrijke bron van jodium is.

Maar is zoveel brood en pasta wel zo gezond? En moet je brood eten om voldoende Jodium en vezels binnen te krijgen? En wat zit nu precies in brood wat we dan nodig hebben?
Nederlanders moeten meer vezels eten en dat is volgens de Schijf van Vijf vooral mogelijk door te kiezen voor bruinbrood, volkorenbrood of volkorenproducten. Dat is wel een eenzijdig advies.

Volgens onderzoek blijkt brood op basis van tarwe bijna volledig uit onoplosbare vezels te bestaan. Onoplosbare vezels blijken bij veel mensen voor spijsverteringsproblemen te kunnen zorgen. Niet alle vezels zijn hetzelfde; er zijn ook oplosbare vezels (groente en fruit), die veel beter en makkelijker door het lichaam op te nemen zijn.
In het advies van de Schijf van Vijf wordt hier geen onderscheid in gemaakt.
In een land waar veel mensen te weinig bewegen, kunnen deze producten met veel koolhydraten er ook voor zorgen dat er gemakkelijk en ongemerkt overgewicht ontstaat. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat meer dan 50% van Nederland overgewicht heeft. Haal je vezels dus zoveel mogelijk uit groenten en fruit! En…. jodium zit ook in zeevis, eieren en zuivel.

De Voedingsdriehoek in België
In België kennen ze de Voedingsdriehoek.

Daar wordt geadviseerd om zo min mogelijk geraffineerd voedsel te eten (bewerkt eten, pakjes en zakjes waar weinig voedingsstoffen in zitten) en juist te kiezen voor groente en fruit. Brood en pasta staan hier niet op de voorgrond.
Dit is eigenlijk een veel logischer advies. In groente en fruit zitten de oplosbare vezels en veel belangrijke stoffen die ons moeten beschermen tegen ziekten.

 

Schijf van Drie in Canada
Als we nog wat verder kijken zien we in Canada een Schijf van Drie: die voor 50% bestaat uit groente en fruit, 25% uit onbewerkte koolhydraten en 25% eiwitrijke voeding.
Vlees en zuivel staan hier dus niet meer in! Dat komt omdat ze alle gesponsorde onderzoeken hebben uitgesloten bij de uitwerking van het advies. Het is wel jammer dat daar nu helemaal geen zuivel meer wordt aangeraden.
Zoals je in mijn vorige blog al hebt kunnen lezen is volle zuivel (vetten) juist erg belangrijk voor veel processen in het lichaam.

Tot slot
Brood en pasta eten is echt geen probleem, maar als ontbijt, lunch en diner hieruit bestaan is dat wel teveel. Ook scheelt het natuurlijk wat voor beleg je erop doet ;-).
Probeer daarnaast 3 tot 5 ons groente per dag te eten, en wissel je lunch boterhammen eens in voor een salade, soep of smoothie. Eet meer fruit. Neem ook eens minder of geen vlees, dan is er meer ruimte voor groente. En als je verschillende groenten combineert eet je er uiteindelijk ook meer van!

Veel Nederlanders zouden al een stuk gezonder worden wanneer ze de schijf van vijf zouden volgen. Hoewel de Schijf van Vijf verbetert kan worden, staan er gelukkig ook veel goede adviezen in: minimaal 250 gram groente per dag, minder vlees en meer plantaardig eten. Light-frisdrank en frisdrank met suiker worden ontraden. Verder adviseren ze om regelmatig een eitje en een portie haver toe te voegen aan je dieet.

Er zijn ook veel verschillende adviezen en inzichten over goede voeding. Dat maakt het erg lastig om te bepalen wat nu wel of niet goed is. Wees er echter wel bewust van waar deze adviezen vandaan komen. Zijn het echt onafhankelijke adviezen of  komen ze uit gesponsorde studies of onderzoeken?

Je kunt het beste zelf op zoek gaan naar wat voor jou goed werkt. Ieder mens en ieder lichaam is uniek maar heeft wel de beste voeding nodig!
Kom je er niet goed uit? Neem dan contact met me op, ik kan je daar zeker bij helpen.