Vetzuren zijn heel belangrijk voor jou. Ze spelen een belangrijke, en in sommige gevallen zelfs een onmisbare rol bij allerlei processen in ons lichaam en hersenen. Bekende voorbeelden van voeding waar vetzuren in voorkomen zijn roomboter, vis en olijfolie.

Net als bij bijvoorbeeld vitamines worden een aantal belangrijke vetzuren niet door ons lichaam zelf aangemaakt, maar zal dit via voeding moeten worden ingenomen. Eén van de belangrijkste vetzuren is omega 3.

Helaas krijgen wij met het voedsel in onze westerse samenleving niet de juiste vetzuren meer binnen. De doseringen die we wel binnenkrijgen zijn ook allang niet meer afgestemd op wat we echt nodig hebben. Veel van ons voedsel is bewerkt en bevat onder andere een hoge dosis omega 6. Zelfs de (vaak gekweekte) vis van tegenwoordig bevat te veel omega 6.
Omega 3 komt bijna niet meer voor in ons dagelijkse maaltijden. In de loop van de afgelopen tientallen jaren is daardoor bij heel veel mensen een tekort aan omega 3 ontstaan.

Door dit tekort lopen wij een onnodig groot risico op allerlei gezondheidsproblemen!

Omega 3 is een essentieel voedingsonderdeel om gezond te blijven. Het zorgt onder andere voor een gezonde celwand. Daardoor kunnen voedingsstoffen beter worden opgenomen, en afvalstoffen ook beter worden afgevoerd. Eigenlijk is het een soort basis die je nodig hebt om optimaal te kunnen profiteren van wat je eet en beweegt.
Bij een tekort aan omega 3 ontstaan bij veel mensen aandoeningen en klachten, zoals vermoeidheid, slaapproblemen, stress, huid-, nek- en darmklachten.

Een gezonde balans tussen omega 3 en 6 bepaald hoe gezond je je voelt en het beperkt of voorkomt chronische ziekten. Een goede balans is 1:5, een perfecte balans tussen omega 3 en omega 6 vetzuren is 1:3. Verhoudingen boven de 1:5 geven een verhoogd risico om de eerder genoemde klachten te ontwikkelen.


Hoe weet je of je een tekort hebt aan omega 3 en een teveel aan omega 6?

Ik kan door middel van een eenvoudige bloedtest laten bepalen welke verhouding je hebt van omega 3 en 6.
Deze test laat de waardes zien als een gemiddelde van de voeding die je het laatste half jaar hebt genuttigd. Het is dus geen momentopname maar juist een indicatie gebaseerd op een langdurig voedingspatroon.

In deze test meet ik 2 parameters: de verhouding omega 3 / omega 6 en het aandeel omega 3 in het celmembraan (de celwand).
Na de uitslag weet je wat je eventuele te korten zijn. Uit talloze bloedonderzoeken blijkt dat bijna iedereen een tekort heeft aan omega 3. Ook de mensen die al heel gezond eten met bijvoorbeeld 2/3 keer per week vis op het menu.

Je kunt dan het beste beginnen met een goede visolie. Kies wel voor een kwalitatief goede visolie. Veel visolies zijn bijvoorbeeld al geoxideerd, en ruiken ook echt naar vis. Ze leveren dan niet de beloofde voordelen, maar door de oxidatie veranderen de eigenschappen in een schadelijke olie voor je lichaam! Ik kan je daarover goed adviseren.

In een volgende post zal ik meer ingaan op de vele gezondheidsvoordelen die omega 3 oplevert, ook waar ze onderbouwd zijn door wetenschappelijk onderzoek.