Vitamine K is belangrijker voor je gezondheid dan we voorheen dachten. De vitamine ondersteunt niet alleen de bloedstolling, een functie van vitamine K die al heel lang bekend is.Ook is vitamine K essentieel voor het soepel en elastisch houden van de slagaderwand, het gewrichtskraakbeen en andere zachte weefsels in het lichaam. Daarnaast is vitamine K onontbeerlijk voor de activiteit van een specifiek eiwit dat een belangrijke rol speelt bij de vorming en instandhouding van gezond en goed botweefsel.

Vitamine K
In onze westerse voeding bestaat voor 90% uit vitamine K1, dat heel slecht door ons lichaam kan worden opgenomen. Daarnaast bestaat het slechts voor 10% uit vitamine K2, dat juist uitstekend kan worden opgenomen.
Vitamine K2 is een krachtige voedingsstof die een essentiële rol speelt bij veel gezondheidsaspecten. Het is in veel gevallen de ontbrekende schakel tussen voeding en verschillende chronische ziektes.

Je kunt vitamine K2 halen uit volvette zuivelproducten zoals kaas en yoghurt, eierdooiers, lever en gefermenteerde voeding zoals zuurkool of sojabonen. Vitamine K1 komt vooral voor in groene groenten.
Uit onderzoek blijkt dat, ondanks het regelmatig eten van deze producten, wij toch te weinig vitamine K2 binnen krijgen.

Ons lichaam maakt ook zelf vitamine K2 aan in de darmen. Dit zijn echter zeer kleine hoeveelheden, en deze worden ook beperkt opgenomen. Bij verstoring van de darmflora is deze aanmaak dus sowieso onvoldoende.

Waar is het goed voor?
Naarmate we ouder worden krijgen de meeste mensen stijvere bloedvaten door verkalking en verlies van elasticiteit. Verschillende onderzoeken tonen aan dat vitamine K2 de ontwikkeling van verstijving van de slagaders tegen gaat en botontkalking of botverzwakking (osteoporose) vertraagt. Het vermindert tevens de kalkafzetting in de vaatwanden.
Vanaf het 30e levensjaar krijgt iedereen te maken met verlies van botmassa. Uit onderzoek blijkt dat mensen met een hoog vitamine K2-gehalte minder kans op botbreuken hebben en een gezondere botstructuur. Vitamine K2 is dus een preventief supplement dat regelmatig moet worden genomen om de kans op botontkalking te verminderen.

Daarnaast vermindert vitamine K2 ook het risico op hart- en vaatziekten (hartinfarct), aderverkalking en hoge bloeddruk. Dit blijkt uit vele studies, zelfs bij aanwezigheid van risicofactoren als diabetes, obesitas en roken.

Vitamine K2 werkt goed samen met vitamine D. Ze kunnen dus het beste ook samen ingenomen worden.
Vitamine D zorgt voor een betere opname van kalk (calcium). Zonder vitamine K2 is de kans echter groot dat het calcium niet op de juiste plaats wordt opgeslagen. Vitamine K2 zorgt er namelijk voor dat calcium wordt opgeslagen in de botten en niet in de zachte weefsels zoals de bloedvaten. Bij een tekort aan vitamine K2 verharden de aderen door het opgeslagen calcium in de vaatwanden.
Denk hierbij maar aan calcificatie in bijvoorbeeld de schouder (frozen shoulder) of verkalking in de voeten (hielspoor). En wat te denken van tandsteen?

Hoe weet je of jou vitamine K2 gehalte goed is?
Ik kan door middel van een eenvoudige bloedtest laten bepalen wat de concentratie vitamine K2 is. De uitslag van deze test geeft een indicatie weer over de kans op het later ontwikkelen van hart-en vaatziekten of osteoporose.

Vitamine k2 is makkelijk aan te vullen met een volwaardig supplement. Ik kan je daarover goed adviseren. Als je hierover meer wil weten? Neem hier contact me op!